Hier en daar klinkt bezorgdheid. Gaat het leren van veel Engels op school niet ten koste van de beheersing van het Nederlands? Proppen kinderen hun zinnen straks vol met anglicismen en spreken ze van laag in calorieën (low in calories) wanneer ze bedoelen dat iets weinig calorieën bevat? En zeggen ze administratie (administration) wanneer ze het over de regering hebben?

Welnu, dat valt allemaal reuze mee. Engels leren gaat niet ten koste van het Nederlands. Basisschoolleerlingen die al op de kleuterschool met Engels beginnen ondervinden helemaal geen hinder van het leren van die taal. Sterker nog: leerlingen die al vroeg Engelse woordjes en zinnetjes spreken, scoren zelfs hoger op Nederlandse taaltoetsen dan de landelijke norm. Dat valt te lezen in ‘Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs’, een onderzoek dat Expertisecentrum Nederlands deed in opdracht van het ministerie van onderwijs. Dat wilde uitgezocht hebben wat nu eigenlijk de effecten zijn van Engels onderwijs op de basisschool.

“Het leren van een vreemde taal stimuleert ook de moedertaal, weten we ook uit andere onderzoeken”, zegt Evelien Krikhaar die als taalwetenschapper bij het onderzoek betrokken was. “Hoe dat komt weten we niet precies, vermoedelijk doordat de focus op taalconcepten en woordenschat bij het leren van een vreemde taal de hele taalverwerving stimuleert.”

Op steeds meer basisscholen leren kinderen al vanaf de kleuterklassen Engels. In 2003 op dertig scholen, inmiddels zijn het er zo’n 1400. Deze scholen geven een half uur tot een uur per week onderwijs in de Engelse taal, niet alleen tijdens vakken als tekenen, gym en geschiedenis, maar ook bij het eten van een stukje fruit of een spelletje tussendoor.

(Bron: https://www.trouw.nl/home/engels-leren-op-de-kleuterschool-gaat-niet-ten-koste-van-het-nederlands~aebb699e/)